آشنایی با واحدهای اندازه گیری در ایران باستان

در ایران باستان واحد های اندازه گیری چگونه بود در سایت دعا 786

در این پست از سایت باستان شناسی و گنج یابی doa786.com آشنایی با واحدهای اندازه گیری در ایران باستان را قرار دادیم . در ایران باستان از واحدهای اندازه گیری به نام فرسنگ و فرسخ استفاده می کردند . برای توضیحات و اطلاعات بیشتر درمورد واحد انازه گیری در ایران باستان به ادامه مطلب مراجعه کنید …

آشنایی با واحدهای اندازه گیری در ایران باستان

آشنایی با واحدهای اندازه گیری در ایران باستان,واحد اندازه گیری فرسخ در باستان شناسی,واحد اندازه گیری فرسنگ در ایران باستان,واحدهای فرسنگ متداول و فرسنگ شرعی

آشنایی با واحدهای اندازه گیری در ایران باستان

فرسنگ
فرسنگ‌شمار علامتی است که با آن فواصل مکان‌های دیگر را از مکان نصب علامت نشان می‌دهد. از اصطلاح فرسنگ شمار در مباحث مدیریت پروژه نیز استفاده می‌شود.
فَرسَنگ یا فرسخ واحدی برای اندازه‌گیری مسافت و نزدیک به ۶٬۲۴ کیلومتر است.
بر اساس نوشته‌های میر سید علی جناب در کتاب الاصفهان دو نوع فرسنگ وجود دارد:
فرسنگ متداول
فرسنگ متداول که در زمان ناصرالدین شاه قاجار به وسیلهٔ نجم الدوله مقرر شده‌است، معادل ۶۰۰۰ ذرع معمولی است و بنابراین هر فرسنگ متداول برابر با ۶۲۴۰ متر است.
فرسنگ شرعی
فرسنگ شرعی که قدمت بیشتری در ایران دارد، معادل ۵۱۶۰ ذرع معمولی بوده‌است و با توجه به اینکه هر ذرع معمولی معادل ۱۰۴ سانتیمتر می‌باشد، بنابراین یک فرسنگ شرعی معادل ۵۳۶۶،۴ متر می‌باشد که برای راحتی محاسبه یک فرسنگ شرعی را برابر ۵۴۰۰ متر (پنج کیلومتر و چهارصد متر) می‌دانسته‌اند.
مسافت شرعی در احکام دین برابر با هشت فرسخ می‌باشد که با محاسبات دقیق برابر با چهل و دو کیلومتر و نهصد و سی و یک متر (تقریباً ۴۳ کیلومتر) هست.
اگرچه در مورد محاسبه آن علما اختلاف نظر دارند و برخی آن را معادل همین مقدار مذکور، برخی دیگر معادل ۴۰ کیلومتر و برخی دیگر معادل ۴۵ کیلومتر می‌دانند.
با محاسبه دقیق مشخص است که عدد ۴۰ کیلومتر و همچنین ۴۵ کیلومتر در برآورد مسافت شرعی دارای خطا و اشتباه است و حتی اگر گرد شده عدد فرسنگ شرعی (۵۴۰۰ متر) نیز در نظر گرفته شود باز هشت فرسنگ به برآورد ۴۳ کیلومتر نزدیک‌تر می‌باشد.
در ایران باستان و قبل از ورود اسلام، کلمه فرسنگ به صورت پرسنگ تلفظ می‌شد که معادل تقریبی ۵۰ کیلومتر بود. با ورود اسلام، این واژه به صورت معرب (عربی شده) در آمد و با توجه به اینکه در زبان عربی حروف «پ» و «گ» وجود ندارد، واژهٔ فرسخ متداول شد.

منبع : سایت دعاگو

**************************************************

بازنشر : سایت دعا 786

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.