حکمت‌ های تأخیر در استجابت دعا,مصلحت الهی در عدم استجابت دعا

حکمت‌ های تأخیر در استجابت دعا,مصلحت الهی در عدم استجابت دعا
حکمت‌ های تأخیر در استجابت دعا,مصلحت الهی در عدم استجابت دعا

در این پست از سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب doa786.com حکمت‌ های تأخیر در استجابت دعا,مصلحت الهی در عدم استجابت دعا را قرار دادیم . استجابت نشدن دعا و برآورده نشدن حاجت و خواسته می تواند به مصلحت و حکمت الهی مربوط باشد . گاهی دعا و خواسته ای داریم ولی بعد از گذشت چندین سال مورد استجابت قرار نمی گیرید این می تواند نشانه مصلحت و حکمت الهی باشد چهرا که اگر آن دعا استجابت شود به ضرر آن شخص باشد . سایت دعا 786 ./..

,تاخیر استجابت دعا,تاخیر در استجابت دعا,سبب تاخیر اجابت دعای مومن,علت تاخیر افتادن استجابت دعا,تاخیر اجابت دعا,تاخیر در اجابت دعا,تاخیر در اجابت دعای علامه امینی,علت تاخیر در استجابت دعا,دلایل تاخیر در استجابت دعا,علت تاخیر در اجابت دعا,علت تاخیر در اجابت دعا دینی هشتم,تاخیر افتادن استجابت دعا,عدم استجابة الدعاء,عدم استجابة الدعاء رغم الإلحاح,عدم استجابة الدعاء بالزواج,عدم استجابة الدعاء الشعراوي,عدم استجابة الدعاء بسبب الذنوب,عدم استجابة الدعاء اسلام ويب,عدم استجابة الدعاء في المنام,عدم استجابة الدعاء بالشفاء,عدم اجابة الدعاء,وعدم استجابة الدعاء ابراهيم بن ادهم,عدم استجابت دعا,عدم استجابت دعا برای ازدواج,عدم استجابت دعا چیست,عدم استجابة دعاء المظلوم,علت عدم استجابت دعا,دلایل عدم استجابت دعا,عوامل عدم استجابت دعا,دلیل عدم استجابت دعا,عوامل عدم استجابت دعا در روایات,موارد عدم استجابت دعا,عدم اجابت دعا برای ازدواج,علت عدم استجابت دعا چیست,دلایل عدم استجابت دعا چیست,عدم استجابة الطفل لاسمه,عدم استجابة الورم للعلاج الكيماوي,عدم استجابة دعسة البنزين,عدم استجابة شاشة اللمس سامسونج,عدم استجابة دواسة البنزين,عدم استجابة الطفل للاوامر,عدم استجابة المكيف للريموت,عدم استجابتي للبنج,دلیل عدم استجابت دعا از نظر پیامبر,دلیل عدم استجابت دعا در قران,دلیل عدم اجابت دعا,دلایل عدم اجابت دعا,عوامل عدم استجابت دعا در نهج البلاغه,علل عدم استجابت دعا,اسباب عدم استجابة دعاء الزواج,اسباب عدم استجابة دعاء المظلوم,اسباب عدم استجابة دعاء,عوامل عدم استجابت دعا در قران,دلیل عدم استجابت دعا از نظر علامه طباطبایی,عدم استجابة,حکمت و مصلحت خداوند,حکمت و مصلحت خدا,عزت حکمت مصلحت,عزت حکمت و مصلحت,اصل عزت حکمت مصلحت,حکمت و مصلحت,حکمت و مصلحت الهی,تفاوت حکمت و مصلحت,فرق حکمت و مصلحت

حکمت‌ های تأخیر در استجابت دعا,مصلحت الهی در عدم استجابت دعا

تاخیر استجابت دعا,عدم استجابت دعا,حکمت عدم استجابت دعا,حکمت الهی استجابت دعا,مصلحت الهی استجابت دعا,مصلحت و حکمت در استجابت دعا,چرا دعا استجابت نمی شود

حکمت‌ های تأخیر در استجابت دعا,مصلحت الهی در عدم استجابت دعا

امام علی(ع) در فراز 28 از نامه خود به امام حسن در رابطه با حکمت تاخیر یا عدم استجابت دعا فرموده است:

«گاهی درخواست می‎کنی، اما اجابت نمی‎شود، زیرا بهتر از آن‌چه خواستی به‌زودی یا در وقت مشخص به تو خواهد بخشید»

در این فراز امام(ع) به یکی دیگر از علت‌های تاخیر در اجابت دعا اشاره می‎کند و آن این‌که خداوند بهتر از آن‌را برای انسان در نظر گرفته، پس باید به اصلاح خواسته خود پرداخت و بالاتر و بهتر را درخواست نمود.

مادر حضرت مریم(س) در دعاهایش همواره از خدا می‎خواست که پسری به او عطا کند تا او را خادم بیت‌المقدس گرداند، اما چنین نشد؛

یعنی خدا به او دختری(مریم) داد.او گفت: «پروردگارا، من دختر به دنیا آورده‌ام و پسر چون دختر نیست …».

خداوند متعال با به دنیا آمدن مریم، دعای مادرش را آن‌طور که او می‎خواست اجابت نکرد

اما بهتر از آن‌چه خواسته بود به او داد

یعنی با اندک زمانی تاخیر، پسری به نام روح‌الله عیسی بن مریم داد که برتر از خادم، بلکه پیامبری اوالعزم شد که دنیا را به یکتاپرستی دعوت کرد.

نکته دیگر این‌که حضرت علی(ع) می‎‏فرماید:

«علت تاخیر دعا این است که «بهتر از آن‌را در وقت مشخص (دیر یا زود) به تو خواهند بخشید»

کما اینکه از امام صادق(ع) روایت شده که:

«آن‌چه که به حضرت داود وحی رسیده چنین است که:

هرکس مرا بخواند به او جواب دهم و همانا خواسته‌اش را به تاخیر اندازم تا این‌که مقتضی موجود شود، هرگاه مقتضی، موجود شد آن‌چه خواستم به او می‎دهم، ای داوود به مظلوم بگو: همانا استجابت دعای تو را به تاخیر اندازم و عاقبت، دعای تو را به ضرر ستمگر تو مستجاب می‎کنم.

تاخیر آن برای مصالح زیادی است که از نظر تو پنهان است و من ارحم‌الراحمین و بهترین قضاوت‌کنندگانم».

علت تاخیر، یا این است که تو، به مردی ستم کرده‌ای و او هم به ضرر تو دعا کرده،

پس این دعای تو در مقابل دعای اوست که نه به نفع و نه به ضرر تو باشد.یا بدین جهت است که برای تو در بهشت درجه و مقامی باشد که کسی به آن درجه نمی‎رسد مگر به‌واسطه ظلمی که به او برسد،

زیرا من بندگانم را در مال‌ها و جان‌های‌شان آزمایش کنم.

خدای متعال گاهی اجابت دعای انسان را به تاخیر می‎اندازد و گاهی دعای انسان را رد می‎کند چون اصلاً به مصلحت انسان نیست،

زیرا بینش و آگاهی انسان محدود است، از همین‌رو نمی‎تواند خیر و شر خود را در همه ابعاد درک کند،

اما خدای علمی و خبیر، بر همه چیز مسلط است.

گذشته و امروز و آینده ما را می‎داند و به خیر و صلاح ما آگاه است

لذا برخی اوقات دعای ما را اجابت نمی‎کند و به تاخیر می‎اندازد یا دعای ما را رد می‎کند تا خیر واقعی به ما برسد.

مثلاً برای رونق کسب و کار خود، دائماً دعا می‎کنیم، اما نمی‎شود، یا فرزندی می‎خواهیم اما نمی‎دهد و …

زیرا خداوند، عالم به زوایا و خفایایی اسن که در تصور هیچ کس نمی‎گنجد.

عدم استجابت دعا به سبب حفظ دین

یکی دیگر از حکمت‌های عدم استجابت دعا این است که اگر اجابت شود به دین ما لطمه می‎زند.

ما چیزی را از خدا طلب می‎کنیم، اما به‌دلیل عدم تسلط و نبود آگاهی به نفع دین ما نیست،

شاید دنیای ما را آباد کند، ولی آخرت ـ که دنیای جاودانه و حقیقی است ـ با آن، ویران شود.

خدای متعال در آیه ۲۱۶ سوره بقره در این رابطه فرموده است:

«كُتِبَ عَلَيْكُمُ الْقِتَالُ وَهُوَ كُرْهٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تَكْرَهُواْ شَيْئًا وَهُوَ خَيْرٌ لَّكُمْ وَعَسَى أَن تُحِبُّواْ شَيْئًا وَهُوَ شَرٌّ لَّكُمْ وَاللّهُ يَعْلَمُ وَأَنتُمْ لاَ تَعْلَمُونَ؛

بر شما كارزار واجب شده است در حالى‌كه براى شما ناگوار است و بسا چيزى را خوش نمی‎‏داريد و آن براى شما خوب است و بسا چيزى را دوست می‎‏داريد و آن براى شما بد است و خدا می‎‏داند و شما نمی‏ دانيد»

مهمترین سرمایه هر مؤمنی، دین اوست، حال اگر خواسته‌ای داشته باشد و برای برآورده شدن ان دعا کند و اجابت نشود باید احتمال دهد که اجابت آن شاید برای دین او ضرر داشته باشد.

علامه طباطبایی در جلد ۱۲ تفسیر المیزان در این رابطه می‎نویسد:

«مؤمنی که به امر دین خود اهتمام دارد اگر حاجتی درخواست کند که برآورده شدن ان باعث هلاکت دین او می‎شود و خودش اطلاعی ندارد و خیال می‎کند برآورده شدن آن، سعادت او را تامین می‎کند،

در حالی‎که سعادت او در آخرت اوست، به همین جهت، دعایش در آخرت مستجاب می‎شود نه در دنیا». 

استجابت دعا چیست:

پاسخ دادن و پذیرفتن درخواست بندگان از طرف خدا است.

خدا در قرآن به بندگان خود وعده استجابت دعا را داده

اگرچه مواقعی برآورده شدن دعا بنابر حکمت‌هایی مانند عدم مصلحت بندگان با تأخیر مواجه می‌شود.

در نامه امام علی به امام حسن(ع) در نهج‌البلاغه، حکمت‌های سه‌گانه‌ای برای تأخیر استجابت دعا ذکر شده است:

گاه مشکلی در نیت و قصد شخص وجود دارد، گاه خدا قصد دادن پاداش بزرگ‌تری را به شخص دارد و بعضی مواقع هم خدواند چیز بهتری را در وقت دیگری به بنده‌اش خواهد داد.

مستجاب الدعوة به چه کسی گفته می‌شود:

به کسی که دعاهای او پذیرفته می‌شود.

در روایات، دعای والدین در حق فرزندان، دعای مظلوم علیه ظالم، دعای امام و پیشوای عادل در حق مردم خود و دعای مؤمن در حق برادر مؤمن خود از جمله دعاهایی دانسته شده که رد نخواهد شد.

آیات و روایات، استجابت دعا را مشروط به رعایت برخی امور مانند همسوبودن نیت قلبی و زبان در دعا، چشم‌پوشی و قطع امید از غیر خداوند و شناخت خدا دانسته‌اند.

همچنین برخی رفتارها مانند گناه، حرام‌خوری، و ترک امر به معروف و نهی از منکر از موانع استجابت دعا معرفی شده‌اند.

استجابت دعا به زمان و مکان خاصی محدود نشده

اما بنا بر روایات، دعا کردن در برخی از زمان‌ها مانند روز عرفه و شب قدر

و نیز برخی از مکان‌ها همچون کنار کعبه، اطراف قبر پیامبر(ص) و نزد قبر امامان معصوم و به‌ویژه زیر قبه امام حسین(ع) به اجابت نزدیکتر است.

وعده الهی

استجابت دعا به‌معنای پاسخ دادن و پذیرفتن درخواست است.

خداوند به بندگان خود در چند آیه از قرآن وعده استجابت دعا داده است.

«مجیب» به‌معنای اجابت‌کننده درخواست بندگان از اسماء الهی است.

به گفته علامه طباطبایی استجابت دعا امری همیشگی در زندگی انسان است.

اما وعده استجابت دعا نباید جایگزین تلاش انسان برای رسیدن به اهداف و منجر به کنار گذاشتن اسباب ظاهری و مختل شدن مسیر طبیعی زندگی او شود.

اسباب و شرایط

استجابت دعا در آیات و روایات مشروط به رعایت برخی از شروط و آماده کردن اسباب آن شده است.

برخی از آنها عبارتند از:

همسویی زبان و قلب در دعا:

در قرآن استجابت دعای بندگان امری قطعی دانسته است به این شرط که با دعای حقیقی خدا را بخوانند.

علامه طباطبایی دعای حقیقی را به خواندن خدا همزمان با قلب و زبان تفسیر کرده است.

همچنین از امام علی(ع) نقل شده :

خداوند دعایی که با غفلت دل همراه باشد را مستجاب نمی‌کند

انقطاع از غیر خدا:

دل کندن از اسباب ظاهری و خیالی و خواندن خداوند از روی اخلاص، چراکه خداوند در آیه ۱۸۶ سوره بقره طلب کردن بندگان را فقط به خود مستند کرده است

دعا همراه با شناخت خدا:

بر پایه روایتی امام صادق(ع) در پاسخ گروهی که از مستجاب نشدن دعا سؤال کردند، نداشتن شناخت و معرفت نسبت به شخصی که خوانده می‌شود را، دلیل عدم اجابت دعا بیان کرد.

خضوع و خشوع:

آیه ۵۵ سوره اعراف خواندن خدا را با حالت حاضعانه و خاشعانه از مؤمنان طلب می‌کند.

امام صادق(ع) نیز یکی از زمان‌های استجابت دعا را موقعی می‌داند که شخص با چشمانی اشکبار، بدنی لرزان و قلبی شکسته مقابل خداوند بایستد.

دعا همراه با عمل صالح:

برای استجابت دعا، انجام عمل صالح و به‌ویژه دادن صدقه سفارش شده است.

در قرآن خداوند به کسانی که ایمان آورده و عمل صالح انجام می‌دهند وعده اجابت درخواست آنان را داده است.

دعا در جمع مؤمنان: در روایتی از امام صادق(ع) آمده است، هیچ جماعت چهل نفری از مؤمنان نیستند که به درگاه خداوند دعا کنند و خدا دعای آنان را رد کند و خود ایشان نیز هنگام مشکلات، خانواده و فرزندان خود را جمع کرده، دعا می‌کرد و آن‌ها آمین می‌گفتند.

همچنین دعا همراه با استغفار و دعا همراه با توسل به اهل بیت(ع) از دیگر شرایط و اسباب استجابت دعا معرفی شده است.

عبادت:

در دعای کمیل، عبادت بندگان از شروط استجابت تضمینی دعا دانسته شده است امام علی(ع) در فرازهای پایانی دعا می گوید:

فانک قضیت علی عبادک بعبادتک وامرتهم بدعائک وضمنت لهم الاجابة

خدایا به راستی که تو حکم کردی که بند گانت تو را عبادت کنند و آنان را به دعا فرمان دادی واجابت دعایشان را برایشان ضمانت کردی.

زمان و مکان

استجابت دعا به زمان و مکان خاصی محدود نشده ولی برخی از زمان‌ها و مکان‌های برای استجابت دعا سفارش شده است؛

در روایات شب قدر، نیمه شعبان، ۲۷ رجب، عید فطر، روز عرفه، عید قربان، روز اول محرم، هنگام سحر و اذان، شب جمعه، هنگام نزول باران، پس از نمازهای واجب، لحظه دیدن کعبه و ماه‌های خاصی مانند ماه رجب، ماه شعبان و ماه رمضان از جمله زمان‌هایی معرفی شده که دعا بیشتر در معرض استجابت قرار می‌گیرد.

همچنین در متون روایی شهر مکه، مسجد الحرام، کعبه، کنار حجر الاسود، رکن یمانی و حجر اسماعیل، در صحرای عرفات، اطراف قبر پیامبر اسلام(ص)، روضة النبی، حرم امامان شیعه به‌ویژه تحت قبه امام حسین(ع)، مسجد سهله و کوفه از جمله مکان‌هایی است که گفته شده دعا بیشتر در آنجا به اجابت می‌رسد.

موانع استجابت دعا :

در آیات و روایات موانعی برای استجابت دعا ذکر شده است برخی از آنها عبارتند از:

گناه:

در روایتی از امام باقر(ع) گناه از مهم‌ترین عوامل محرومیت انسان از استجابت دعا معرفی شده است.

امام سجاد(ع) نیز نیت بد، بد طینتی، نفاق در حق برادران دینی، به تأخیر انداختن نمازهای واجب تا وقت بعد، ناسزا گفتن و ندادن صدقه را از گناهانی دانسته که مانع استجابت دعا می‌شوند.

همچنین بنا به روایات ظلم کردن،نافرمانی پدر و مادر، قطع رحم،نقض عهد،و سخن‌چینی،از دیگر موانع دعا هستند. در دعای کمیل از خداوند آمرزش گناهانی خواسته شده که باعث حبس دعا و عدم استجابت آن شده است.

لقمه حرام:

بنا بر روایات کسب حرام و حرام‌خواری تا چهل روز مانع استجابت دعای انسان می‌شود.

در حدیثی قدسی خداوند اجابت دعای همه بندگان به جزحرام‌خوار را وعده داده است

دعا فقط در دشواری‌ها:

بر طبق روایات شخصی که می‌خواهد دعای او در سختی‌ها مستجاب شود، نباید در آسایش و خوشی خدا و دعا کردن را فراموش کند

شک در ولایت اهل بیت(ع):

طبق یک روایت کسی که در قلب او شک نسبت به ولایت اهل بیت(ع) وجود داشته باشد اگر تمام عمر هم در حال دعا باشد، دعای او مورد اجابت قرار نخواهد گرفت.

خیانت و بی‌وفایی:

امام علی(ع) در جواب شخصی که از عدم استجابت دعا سوال کرد، خیانت و بی‌وفایی دل‌های مردم در هشت جا را مانع اجابت دعا معرفی کرد.

شناخت خدا و اداء نکردن حق او، ایمان به پیامبر اسلام(ص) و عمل نکردن به سیره او، قرائت قرآن و عمل نکردن به آن، ترس از جهنم در گفتار و حرکت به سمت آن در رفتار، رغبت به بهشت در گفتار و دوری از آن در عمل، خوردن نعمت‌های خدا و ناسپاسی او، دیدن عیوب مردم و ندیدن عیب‌های خود و دشمنی با شیطان در زبان و دوستی با او در عمل، خیانت‌های دل است که امام علی(ع) آنها را مانع استجابت دعا می‌داند.

همچنین ترک امر به معروف و نهی از منکر، و سبک شمردن نماز از موانع استجابت دعا محسوب شده است.

دعا بدون تلاش و توجه به وظیفه:

هر چند دعا هم خواندن خدا و هم خواستن از خداست اما این به معنی بی توجهی به وظیفه و استفاده از ابزار و وسایل مقتضی و لازم برای تحقق خواسته ها نیست و اصولا دعا باید همره با حرکت باشد وگرنه دعا در سکون و بی توجهی و گریز از وظیفه هیچگاه نمی توان استجابتی را از آن انتظار داشت.

در برخى احادیث از کسانى که بدون توجه به وسائلى که خداوند قرار داده است، رفع مشکل خود را می‌‏طلبند یاد شده است.

نمونه هایی در روایات برای اینگونه دعا ذکر شده که عبارتند از:

شخصى که خداوند مالى به او عنایت ‏کرده، و او با اسراف و تبذیر و مصرف نابجا اموالش را به هدر می‌دهد ولی از خدا تقاضاى روزى می‌کند.

مردى که از سوء خُلق همسر خود و اذیت‌‏هاى پی ‏درپى او به تنگ آمده و از خدامی‌خواهد تا او را از دست آن زن راحت کند، حال آنکه خدا راه طلاق را در پیش روی او گذاشته است.

شخصى که از آزار مکرر همسایه‏‌اش شکایت دارد او را به خاطر آن نفرین‏ می‌کند، در حالى که می‌تواند خانه‏‌اش را بفروشد و در جاى مناسبى منزل اختیار کند.

آنکه در خانه نشسته، کار نمی‌کند و از خدا طلب رزق می‌کند در حالى که خداوند راه‌هاى روزى را پیش روى او قرار داده است.

کسى که مالى را به دیگرى قرض داده است و مقروض انکار می‌کند.

سپس دست‌‏به دعا برداشته و از خدا برگشت مال خویش را می‌‏طلبد، در صورتى که‏‌خداوند به او دستور شاهد گرفتن داده است.

دونکته را باید توجه کرد نخست این که اینها فقط نمونه هایی از مواردی است که افراد به گمان این که دعا به معنای تعطیلی کار و تلاش و جدیت و برنامه ریزی است فقط در پی آن هستند که با دعا امورشان سامان یابد

و نکته دیگر این که آن چه در این روایات مطرح شده صرفا برای توجه دادن به این نکته است که هر مشکلی راه حلی دارد نه این که هر کس با همسرش مشکل پیدا کرد فقط به گزینه طلاق فکر کند ویا این که هر کس با همسایه اش مشکلی پیدا کرد فقط در فکر تغییر محل سکونتش باشد.

حکمت‌های تأخیر استجابت دعا

به گفته علامه طباطبایی استجابت دعا با رعایت شرایط و رفع موانع از سنت‌های قطعی الهی است.

اما گاهی به‌خاطر مصالح و حکمت‌هایی، اجابت دعا به تأخیر می‌افتد.

برخی از این حکمت‌ها عبارتند از:

عدم مصلحت بندگان:

گاهی شخص دعایی یا طلبی از خداوند می‌کند که به مصلحت او نیست از این‌رو خداوند استجابت آن را به تأخیر می‌اندازد یا آن را مستجاب نمی‌کند.

در قرآن خطاب به مسلمانان آمده است که گاهی چیزی را خوش می‌دارید که به ضرر شماست یا چیزی را مکروه می‌دارید که به نفع شماست در حالی که خداوند بهتر از شما صلاح شما را می‌داند.

امام علی(ع) نیز خطاب به فرزندش امام حسن(ع) می‌فرماید:

چه بسیار چیزهایی که تو طالب آن هستنی ولی هلاک دین و دنیای تو در آن است.

در نامه امام علی به امام حسن(ع) که در نهج‌البلاغه آمده، حکمت‌های سه‌گانه‌ای برای تأخیر استجابت دعا ذکر شده است:

گاه مشکلی در نیت و قصد شخص وجود دارد، گاه خداوند قصد دادن پاداش بزرگ‌تری را به شخص دارد و بعضی مواقع هم خدواند چیز بهتری را در وقت دیگری به بنده‌اش خواهد داد.

از امام سجاد(ع) نیز نقل شده که:

«دعای مؤمن یکی از سه فایده را دارد: یا برای او ذخیره می‌گردد یا در دنیا برآورده می‌شود یا بلایی را که می‌خواست به او برسد،‌ از وی می‌گرداند»

مستجاب الدعوة

مستجاب الدعوة به کسی گفته می‌شود که دعاهای او پذیرفته می‌شود یا دعای او گیرا باشد.

در روایات آمده که دعای والدین در حق فرزندان، دعای مظلوم علیه ظالم، دعای عمره‌گزار، دعای روزه‌دار، دعای امام و پیشوای عادل در حق مردم خود و دعای مؤمن در حق مؤمنان دیگر رد نخواهد شد.

همچنین در روایتی از امام حسن(ع) آمده است :

اگر کسی‌ مواظب قلبش باشد تا اموری که مورد رضای خدا نیست در آن خطور نکند، من ضامنم که او مستجاب‌الدّعوة باشد

منبع : https://fa.wikishia.net/view/%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%AC%D8%A7%D8%A8%D8%AA_%D8%AF%D8%B9%D8%A7

برگرفته از سایت ملکوتی ها

*******************************

بازنشر : سایت دعا 786 سایت بزرگ ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی

دیدگاه کاربران ( 0 )

ارسال دیدگاه جدید +
لغو پاسخگویی

اولین نفر باشید دیدگاهی ثبت میکند