مصلحت و حکمت در برآورده شدن حاجت و استجابت دعا

شرایط و عوامل استجابت دعا و حاجت روایی در سایت دعا 786

در این پست از سایت ذکر و دعای doa786.com مصلحت و حکمت در برآورده شدن حاجت و استجابت دعا را قرار دادیم . گاهی ممکن است دعا سریع برآورده شود و گاهی هم با تاخیر براورده شود و گاهی هم اصلا هیچوقت برآورده نشود . در این گونه موارد مصلحت و حکمت الهی بسیار موثر است . بعضی اوقات بنا به مصلح و حکمت الهی دعایی براورده نمی شود …

مصلحت و حکمت در برآورده شدن حاجت و استجابت دعا

حکمت الهی در برای حاجت روایی,برآورده شدن حاجت با مصلحت الهی,عوامل و شرایط استجابت دعا,عوامل برآورده شدن حاجت

مصلحت و حکمت در برآورده شدن حاجت و استجابت دعا

آیا ممکن است خدا دعایی که به صلاح ما نیست را مستجاب کند؟

رحمت و لطف و مهربانی خدا اقتضا می کند که اگر بنده خواسته ای داشته باشد که مفسده ای برای آن بنده دارد آن دعا را اجابت نکند مگر این که بر اثر اسرار و پا فشاری اگر خدا ان را اجابت نکند مفسده بزرگ تری مثل مایوس شدن از خدا، شرک ، کفر و یا سست شدن ایمان برای آن فرد پیش بیاید که این مفسده دوم از آن مفسده آن کار خواسته شده بیشتر است برای همین خدا دعای او را برآورده می کند تا از مفسده بزرگتری جلو گیری کند ولو این که آن مورد خواسته هم دارای مفسده است.

به عنوان مثال فردی دعا می کند که خدا وسائل ازدواج او را با فلان زن فراهم سازد خدا که با علم خود می داند که این مورد ازدواج به صلاح او نیست و مفسده هایی را به دنبال دارد مثلا این ها کارشان به طلاق می انجامد ولی از طرفی این فرد آنقدر شیفته این زن است که خواسته خود را مهمترین امر زندگی خود می داند و اگر این خواسته را نگیرد از دین خارج می شود و یا به خدا بد بین می شود خدا ازدواج با آن زن را برای او (با وجود آن مفسده) فراهم می سازد تا جلو بی دین شدن این فرد را بگیرد.

امام باقر (ع) می‌فرماید:

«واللّه لا يُلِحُّ عبدٌ مُؤمِن علَى اللّه عز و جل فی حاجتِهِ إلاّ قضاها لَهُ».

بـه خـدا سوگند هیچ بـنده مؤمنى در حاجت خود به درگاه خداوند عز و جل اصرار نورزد، مگر آن که حاجتش را بر آورد. الکافی: 2/ 475/

بنا بر این ما باید اصرار بر دعا داشته باشیم اما اصرار بر استجابت نداشته باشیم چراکه نفس این دعا به نفع ماست و آیا مورد این دعا به نفع ما باشد یا نه را ما نمی دانیم و باید آن را به خدا واگذار کنیم:

«عَسى أَنْ تَكْرَهُوا شَيْئاً وَ هُوَ خَيْرٌ لَكُمْ وَ عَسى أَنْ تُحِبُّوا شَيْئاً وَ هُوَ شَرٌّ لَكُمْ وَ اللَّهُ يَعْلَمُ وَ أَنْتُمْ لا تَعْلَمُونَ»(بقره/216)

پس در وهله اول خدا کاری که به مصلحت بنده نباشد را اجابت نمی کند مگر این که امری مهمتر از آن مصلحت اول پیش بیاید و خدا به خاطر آن امر دوم آن دعا را بر آورده کند . البته می توان گفت این کار دوم را اگر درست بنگریم خود مصلحتی اولی از مصلحت اول است که باز قاعده را منتفی نمی کند با این تعبیر می توان گفت که خدا هیچ گاه بر خلاف مصلحت ما دعایی را مستجاب نمی کند.

منبع : سایت دعاگو

*******************************

بازنشر : سایت دعا 786 سایت بزرگ ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.