در این پست از سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب doa786.com شرایط دعا از زبان امام صادق,حدیث امام صادق درمورد استجابت دعا را قرار دادیم . دعا کردن آداب و شرایط ویژه ای دارد که اگر رعایت شود مورد استجابت قرار می گیرد . امام صادق (ع) شرایط استجابت دعا را در حدیث زیر بیان فرموده اند . سایت دعا 786 …
,شرایط دعا,شرایط دعا نویسی,شرایط دعای حرز امام جواد,شرایط دعا در قران,شرایط دعا نویس شدن,شرایط دعاوی طاری,شرایط دعای عهد,شرایط دعای مشلول,شرایط دعا نویس,شرایط دعانویسی چیست,شرایط دعا نوشتن,شرایط نوشتن دعا روی کاغذ,شرایط نوشتن دعا برای خود,آداب و شرایط دعا نویسی,شرایط نوشتن دعا چیست,شرایط نوشتن دعا برای ازدواج,شرایط روزهای هفته برای دعا نویسی,شرایط نوشتن دعای حرز امام جواد,شرایط نگهداری دعای حرز امام جواد,شرایط بستن دعای حرز امام جواد,شرایط اجابت دعا در قران,شرایط استجابت دعا در قرآن,شرایط قبولی دعا در قرآن را نام ببرید,شرایط دعوی طاری,شرایط عمومی دعاوی طاری,شرایط خواندن دعای عهد,شرایط دعای ندبه,شرایط چله دعای عهد,شرایط خواندن دعای مشلول,شرایط ختم دعای مشلول,شرایط چله دعای مشلول,شرایط نوشتن دعا نویسی
استجابت دعا از نظر امام صادق,آداب و شرایط استجابت دعا,شرایط دعا کردن برای استجابت دعا,حدیث استجابت دعا از امام صادق
شرایط دعا از زبان امام صادق,حدیث امام صادق درمورد استجابت دعا
هر کس به درگاه خدای جله جلاله حاجتی دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پایان دهد.
امام صادق(ع) میفرمایند:
مَنْ کَانَتْ لَهُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَهٌ فَلْیَبْدَأْ بِالصَّلَاهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یَسْأَلُ حَاجَتَهُ ثُمَّ یَخْتِمُ بِالصَّلَاهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یَقْبَلَ الطَّرَفَیْنِ وَ یَدَعَ الْوَسَطَ إِذَا کَانَتِ الصَّلَاهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَا تُحْجَبُ عَنْه
هر کس به درگاه خدای جله جلاله حاجتی دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پایان دهد، زیرا که خدای(جله جلاله) کریم تر از آن است که دو طرف دعا را بپذیرد، و وسط دعا را واگذارد و به اجابت نرساند زیرا صلوات بر محمد و آل محمد از او محجوب نیست
صلوات آشناترین و در دسترس ترین دعایی است که همه ما مسلمان ها هر روز با آن سر و کار داریم، در نماز و غیر نماز در مناسبت ها و غیر مناسبت ها حتی در عادی ترین رخدادهای روز وقتی در حرم شلوغی پیش می آید کسی می گوید صلوات بفرستید وقتی نزاع و جر و بحثی در جایی پیش می آید کسی می گوید صلوات بفرستید و تمام کنید اما به واقع کم تر کسی در میان ماست که بداند صلوات چه گنجی است و ما در کنار چه گنجینه معنوی قرار گرفته ایم که به واقع خیلی وقت ها عیار آن را نمی دانیم.
کتاب ارزشمند “صلوات بر پیامبر(ص)؛ عامل قدسی شدن روح” تألیف محقق گرانمایه و پژوهشگر دینی اصغر طاهرزاده تلاشی محققانه مبتنی بر آیات و روایات است تا به واسطه این غواصی در آیات و روایات به ارزش حقیقی صلوات به مثابه یکی از عظیم ترین دعاهای انسان برسد. آنچه در ادامه می آید فرازهایی از مباحث این کتاب است.
مقام جامعیت رسول خدا(ص)
نفس پیامبر(ص) به وسعت هستی است و اشتیاق بر پیامبر(ص) و نزدیکی به او به معنای نزدیکشدن به قلبی است که به وسعت هستی است، و این قلب انسان به اندازهای که به پیامبر(ص) نزدیک شود، از رحمت کلیه موجودات هستی برخوردار میشود و از نور آنها بهرهمند میگردد.
خوشا بر احوالات قلبی که با نظر صحیح و عارفانه بر پیامبر(ص) احوالاتی از آن قلب قدسی را نصیب خود کرده است.
مقام پیامبر(ص) مقام وجود جامعی است که همه اسماء الهی در آن مقام به جامعیت موجودند و لذا همچنان که خود حضرت از عرش تا فرش وسعت دارد، زمینی بودن بشر را با عالم غیب الهی ترکیب میکن.
در مقام جامعیت، قبلیت و بعدیت معنی ندارد، همه قبلیها و بعدیها در آن مقام جمعاند، در نتیجه او وجهه تعادلبخش و هماهنگکننده عالم هستی محسوب میشود. ما نباید از موضوع مقام جامعیت پیامبر(ص) به راحتی بگذریم و گرنه بسیاری از روایات برایمان مبهم میماند، و نمیفهمیم وقتی مقامی در جامعیت اسماء الهی قرار گرفت و شدیت وجود پیدا کرد، چرا ملائکه به او سجده میکنند و در خدمت صلوات فرستندگان به او قرار میگیرند.
از طرف دیگر متوجه هستید که مقام دنیا، مقام کثرت و پراکندگی است و لذا علاوه بر قبل و بعد داشتن، طوری نیست که همهچیز در هر نقطه از آن جمع باشد، با توجه به این دو نکته است که عرض میشود؛ پیامبر (ص)از طریق رحمت محمّدیه، انسان را از حقارتِ پستِ ضعیفِ مادونِ دنیایی، به وحدت ارزشمند الهی دعوت میکند و تسلیمشدگان به خود را به آن مقام میکشاند.
انحراف از بهشت با غفلت از یاد رسول الله (ص)
راوی میگوید: به ابوعبدالله صادق(ع) گفتم: من وارد خانه کعبه شدم و هر چه فکر کردم دعائی به خاطرم نیامد جز صلوات بر محمد و آل محمد. ابو عبد الله گفت: این را بدان که هیچ کس به جایزه ای پربهاتر از جایزه تو دست نیافته است. جدم رسول خدا(ص) گفت: هر کس نام مرا بشنود و از صلوات بر من تغافل نماید، خداوند او را از راه بهشت منحرف سازد.
راستی چرا حضرت صادق(ع) میفرمایند آن فردی که در خانه کعبه وارد شده و دعایی جز صلوات نکرده به پر بهاترین بهرهها دست یافته است؟
آیا این بدان جهت نیست که نزدیکی به مقام رسول خدا(ص) نزدیکی به حقیقت جامع اسماء الهیه است، مقامی که همه کمالات در جان مقدس او جمع است؟ و آیا این نزدیکی، نزدیکی به پربهاترین بهرهها نیست؟
مقام قدسی پیامبر (ص) مقام جامعیت اسمای الهی
مقام قدسی پیامبر(ص) مقام جامعیت همه اسماء الهی است، زیرا از طرفی اسم «الله»، اسم جامع حضرت اَحد است و پیامبر(ص) مأمور به دعوت به «الله» است و خداوند به او فرمان داده که؛ “قُلْ هَـذِهِ سَبِیلِی أَدْعُو إِلَی اللّهِ عَلَی بَصِیرَهٍ/ ای پیامبر! بگو این است راه من که از سر بصیرت دعوت به “الله” بکنم. ”
وقتی متوجه شدیم «الله» اسم جامع الهی است و پیامبر(ص) مأمور به دعوت بشریت است به اسم «الله»، یعنی هر چه همه پیامبران در مقام نبوتهای طول تاریخ دارند و هر کدام وجهی از حقایق را به بشریت عرضه کردهاند، آن حضرت همه را دارند و همه حقیقت را به بشریت ارائه میدهند، حال نزدیکی به پیامبر(ص) یعنی نزدیکی به چنین مقام جامعی.
البته و صد البته همانطور که عرض شد این به شرطی است که تمام مظاهر این مقام یعنی اهل بیت آن حضرت نیز مورد توجه باشد.
زیرا خود حضرت رسول(ص) میفرمایند:
«مَنْ صَلَّی عَلَیَّ وَ لَمْ یُصَلِّ عَلَی آلِی لَمْ یَجِدْ رِیحَ الْجَنَّهِ وَ إِنَّ رِیحَهَا لَتُوجَدُ مِنْ مَسِیرَهِ خَمْسِ مِائَهِ عَام
رسول خدا(ص) فرمود: هر کس بر من صلوات فرستد و بر آل من صلوات نفرستد بوی بهشت را که از مسافت پانصد سال بوئیده شود، نبوید.” این بدین معنی است که آن مقام را باید در همه مظاهرش مورد نظر قرار داد تا به همه ابعاد آن مقام نزدیک شده باشیم.
با توجه به مقام جامعیت ذات قدسی پیامبر(ص) هیچ مانعی نمیتواند بین او و خالق او قرار گیرد، و هیچچیزی نمیتواند حجاب بین او و مقصد اصلی هستی یعنی حضرت «الله» باشد و لذا وقتی تقاضایی از حضرت پروردگار در میان باشد اگر آن تقاضا در منظر نور محمدی(ص) با خدا در میان گذارده شود بدون حجاب بالا میرود و پسزده نمیشود، امیرالمؤمنین(ع) فرمود: “… مَنْ صَلَّی عَلَی النَّبِیِّ(ص) رُفِعَتْ دَعْوَتُه/ هر کس صلوات بر پیامبر فرستد دعایش بلند شود.”
راه امام صادق (ع) برای اجابت دعاها
امام صادق(ع) میفرمایند:
«مَنْ کَانَتْ لَهُ إِلَی اللَّهِ عَزَّ وَ جَلَّ حَاجَهٌ فَلْیَبْدَأْ بِالصَّلَاهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِهِ ثُمَّ یَسْأَلُ حَاجَتَهُ ثُمَّ یَخْتِمُ بِالصَّلَاهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ فَإِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَ جَلَّ أَکْرَمُ مِنْ أَنْ یَقْبَلَ الطَّرَفَیْنِ وَ یَدَعَ الْوَسَطَ إِذَا کَانَتِ الصَّلَاهُ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ لَا تُحْجَبُ عَنْه
هر کس به درگاه خدای جله جلاله حاجتی دارد باید به صلوات بر محمد و آلش شروع کند، و سپس حاجت خود را بخواهد، و در آخر هم به صلوات بر محمد و آل محمد پایان دهد، زیرا که خدای(جله جلاله) کریم تر از آن است که دو طرف دعا را بپذیرد، و وسط دعا را واگذارد و به اجابت نرساند زیرا صلوات بر محمد و آل محمد از او محجوب نیست.”
در همین راستا آن حضرت میفرمایند:
“لَا یَزَالُ الدُّعَاءُ مَحْجُوباً حَتَّی یُصَلَّی عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّد
پیوسته دعا محجوب است تا بر محمد و آلش صلوات فرستاده شود.”
و نیز میفرمایند:
“مَنْ دَعَا وَ لَمْ یَذْکُرِ النَّبِیَّ (ص) رَفْرَفَ الدُّعَاءُ عَلَی رَأْسِهِ فَإِذَا ذَکَرَ النَّبِیَّ(ص) رُفِعَ الدُّعَاء
هر که دعائی کند و نام پیغمبر را نبرد آن دعا بالای سرش (چون پرنده ای) بچرخد، و چون نام پیغمبر(ص) را برد دعا بالا رود.
و نیز وقتی متوجه جایگاه مقام جامعیت رسول خدا(ص) بودیم میفهمیم چرا امام معصوم میفرمایند در میزان اعمال انسان هیچچیز به وزن صلوات بر محمد و آل او نخواهد بود.
روایت میفرماید:
“عَنْ مُحَمَّدِ بْنِ مُسْلِمٍ عَنْ أَحَدِهِمَا(ع) قَالَ مَا فِی الْمِیزَانِ شَیْ ءٌ أَثْقَلَ مِنَ الصَّلَاهِ عَلَی مُحَمَّدٍ وَ آلِ مُحَمَّدٍ وَ إِنَّ الرَّجُلَ لَتُوضَعُ أَعْمَالُهُ فِی الْمِیزَانِ فَتَمِیلُ بِهِ فَیُخْرِجُ (ص) الصَّلَاهَ عَلَیْهِ فَیَضَعُهَا فِی مِیزَانِهِ فَیَرْجَحُ بِه
محمد بن مسلم از یکی از دو امام باقر و صادق(ع) حدیث کند که فرمود: در میزان چیزی سنگین تر از صلوات بر محمد و آل محمد نیست، و همانا مردی باشد که اعمالش را در میزان گذارند و سبک باشد، پس ثواب صلوات او درآید و آن را در میزان نهد پس به سبب آن سنگین گردد و بر کفه دیگر بچربد.”
زیرا تمام اعمال اگر از منظر نور جامع محمدی انجام گیرد، حقانیت دیگری خواهد داشت و این در حالی است که در قیامت آنچه وزن دارد “حق” است و خدا فرمود:
“وَالْوَزْنُ یوْمَئِذٍ الْحَق/ در آن روز وزن و سنگینی مربوط به حق است.” و با نظر به مقام پیامبر(ص) و اهل بیت آن حضرت(ع) اعمال انسان به عالیترین شکل خود جهت میگیرد و لذا در نهایتِ حقانیت واقع میشود، و صلوات بر محمد و آل او(ع) موجب جهتگیری انسان به سوی آن ذوات مقدس حقانی در همه امور خواهد بود.
,استجابت دعا,استجابت دعای مرگ,استجابت دعا در قنوت نماز وتر,استجابت دعا هنگام زایمان,استجابت دعا هنگام اذان صبح,استجابت دعا با حروف ابجد,استجابت دعا هنگام وزش باد,استجابت دعا سر سفره عقد,استجابت دعا در ماه رمضان,استجابت دعا نی نی سایت,اجابت دعای مرگ,استجابت دعا هنگام زایمان نی نی سایت,استجابت دعا در هنگام زایمان,دعای استجابت دعا هنگام اذان صبح,اجابت دعا در وقت اذان صبح,استجابت دعا با حروف ابجد نی نی سایت,دعای استجابت دعا در ماه رمضان,استجابت دعا در ماه مبارک رمضان,دعای اجابت دعا در ماه رمضان,اجابت دعا ماه رمضان,اجابت دعا در ماه رمضان,اجابت دعا در ماه رمضان نی نی سایت,دعای استجابت در ماه رمضان,استجابت دعا ماه رمضان,راههای اجابت دعا در ماه رمضان,اجابت دعا نی نی سایت,دعای استجابت دعا نی نی سایت,اجابت سریع دعا نی نی سایت,دعای اجابت دعا نی نی سایت,اجابت نشدن دعا نی نی سایت,اجابت دعا فوری نی نی سایت,نذر برای اجابت دعا نی نی سایت,دعای اجابت فوری نی نی سایت,دعای اجابت سریع نی نی سایت
برگرفته از سایت ملکوتی ها
*******************************
بازنشر : سایت دعا 786 سایت بزرگ ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی
اولین نفر باشید دیدگاهی ثبت میکند