در این پست از سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب doa786.com استخاره چیست و چگونه است و آداب و شرایط استخاره و روشهای استخاره را قرار دادیم . استخاره یعنی اینکه در انجام کاری شک و تردید داریم و می خواهیم آن را به خدا واگذار کنیم تا سبب خیر شود . استخاره گرفتن انواع روش های مختلفی دارد که از جمله می توان به استخاره با قرآن و استخاره با کاغذ و استخاره با تسبیح اشاره کرد . همچنین قبل از استخاره گرفتن باید با آداب و شرایط و ساعت استخاره نیز آشنایی داشت . سایت دعا 786 …

,استخاره,استخاره آنلاین,استخاره با قرآن میهن فال,استخاره با تسبیح,استخاره دستی,استخاره دعا,استخاره قران بهجت,استخاره بله یا خیر,استخاره ازدواج,استخاره ستاره,استخاره آنلاین با قرآن,استخاره آنلاین قرآن کریم,استخاره آنلاین معتبر,استخاره آنلاین میهن فال,استخاره آنلاین ستاره,استخاره آنلاین دستی,استخاره انلاین با قران میهن فال,استخاره آنلاین نتیجه استخاره با قرآن میهن فال,استخاره با تسبیح چگونه است؟,استخاره با تسبیح بهجت,استخاره با تسبیح برای ازدواج,استخاره با تسبیح نی نی سایت,استخاره با تسبیح ۸ تایی,

استخاره چیست و چگونه است و آداب و شرایط استخاره و روشهای استخاره

روشهای مختلف استخاره گرفتن,استخاره چگونه گرفته می شود,بهترین روش برای استخاره گرفتن,زمان و ساعت استخاره گرفتن,آداب و شرایط استخاره گرفتن,طریقه و نحوه استخاره گرفتن,دستورالعمل استخاره,استخاره با قرآن و تسبیح,استخاره با کاغذ,دانلود رایگان کتاب استخاره,استخاره امامان و پیامبر اکرم

استخاره چیست و چگونه است و آداب و شرایط استخاره و روشهای استخاره

استخاره چیست و چگونه صورت می گیرد :

اِسْتِخاره‌ طلب خیر و واگذاری انتخاب کاری به خداوند است هنگامی که انسان در آن کار شک و تردید دارد و خیر و شر آن را با مشورت با دیگران نمی‌تواند تشخیص دهد. استخاره به شکل‌های مختلفی صورت می‌گیرد؛ ازجمله استخاره با نماز و دعا، قرآن، کاغذ (ذات‌ الرِّقاع) و تسبیح.

عالمان دینی برای مشروعیت استخاره به روایات استناد کرده‌اند. شیخ عباس قمی برخی شیوه‌های استخاره را در مفاتیح الجنان آورده است. برخی از آداب استخاره عبارت‌است از: خواندن سوره‌هایی از قرآن، فرستادن صلوات بر پیامبر(ص) و خاندانش و گفتن ذکرهایی خاص.

به‌گفته علامه مجلسی، اصل این است که هرکس برای خود استخاره کند؛ گرچه برخی از عالمان دینی رجوع به دیگران را هم جایز می‌دانند و امروزه استخاره غالباً این‌گونه انجام می‌شود.

استخاره‌های مشهوری از عالمان دینی و دیگران نقل شده است؛ از جمله استخاره عبدالکریم حائری مؤسس حوزه علمیه قم برای اقامت در قم و استخاره محمدعلی شاه قاجار برای به توپ‌بستن مجلس شورای ملی.

برخی از کتاب‌هایی که به‌طور مستقل درباره استخاره نوشته شده‌اند، عبارت‌اند از: فَتحُ‌الاَبواب، نوشته سید بن طاووس، اِرشاد المُستَبصِر فی الاِستخارات، تألیف سید عبدالله شُبَّر و الاِثارة عن معانی الاِستخاره، اثر فیض کاشانی.

معنی و مفهوم استخاره چیست :

استخاره در لغت‌ به‌معنای طلب خیر درخواست بهترینِ از دو کار و نیز دعا آمده است‌

اما امروزه به‌معنای واگذاردن انتخاب‌ کاری‌ به خداوند است که‌ انسان‌ در انجام‌ آن‌ تردید دارد و خیر و شر آن را با مشورت با دیگران نمی‌تواند تشخیص دهد.

انواع روشهای استخاره گرفتن :

در منابع حدیثی شیوه‌های مختلفی برای استخاره بیان شده است که از آن میان استخاره با نماز و دعا، استخاره با قرآن، استخاره ذات‌الرِّقاع (استخاره با کاغذ) و استخاره با تسبیح است.

هریک از این اقسام استخاره خود به چند روش می‌تواند انجام شود.

در کتاب مفاتیح‌الجنان نوشته شیخ عباس قمی برخی از روش‌های استخاره آمده است.

استخاره با نماز :

استخاره با نماز بدین صورت است که فرد دو رکعت‌ نماز به‌جا آورد و پس از نماز به سجده برود و صد بار بگوید :

«اَستخیر اللّٰه فی جمیع اُموری خيرةً فی عافیة

از خدا در همه امور طلب عافیت می‌کنم».

سپس هرچه را که خدا به قلبش انداخت، همان را انجام دهد.

استخاره با قرآن چگونه است :

برای استخاره با قرآن روش‌های مختلفی نقل شده است از جمله:

برپایه روایتی که از امام صادق(ع) نقل شده یکی از روش‌های استخاره با قرآن این است که هرگاه شخصی میان انجام یا ترک کاری مردد بود، وقتی برای نماز آماده شد، قرآن را بگشاید و به‌ نخستین‌ چیزی که‌ در آن‌ دید، عمل‌ کند.

سید بن طاووس از پیامبر اسلام(ص) نقل کرده است هنگامی که خواستی با قرآن تفأل بزنی(استخاره بگیری)، سه مرتبه سوره اخلاص را قرائت کن و سه مرتبه صلوات بفرست و سپس این دعا را

«قُلْ اللَّهُمَّ إِنِّی تَفَأَّلْتُ بِکِتَابِکَ وَ تَوَکَّلْتُ عَلَيْکَ فَأَرِنِی مِنْ کِتَابِکَ مَا هُوَ الْمَکْتُومُ مِنْ سِرِّکَ الْمَکْنُونِ فِی غَیْبِک»

را بخوان و قرآن را بگشا، از سطر اول صفحه اول استخاره خود را بگیر.

براساس برخی نقل‌ها، پس از گشودن قرآن، هفت یا هشت ورق شمرده می‌شود و استخاره از ورق هفتم یا هشتم گرفته می‌شود.

استخاره با تسبیح 8 تایی,استخاره با تسبیح چگونه انجام میشود,استخاره با تسبیح در مفاتیح الجنان,استخاره با تسبیح چجوریه,استخاره دستی با قرآن,استخاره دستی با تسبیح,استخاره دستی ازدواج,استخاره دستی آنلاین,استخاره دستي با قران,استخاره قرآنی دستی,روش استخاره دستی,استخاره با دستی,نحوه استخاره دستی با قرآن,استخارة دعاء,استخارة دعاء صلاة,استخاره دعاء صلاه الاستخاره,استخاره دعاي,استخارة دعاء الزواج,دعای استخاره با قرآن,دعای استخاره با تسبیح,دعای استخاره ازدواج اهل سنت,دعاء استخارة بدون صلاة,استخاره قران بهجت انلاین,استخاره قران بهجتی,استخاره با قران بهجت,استخاره با قران اقای بهجت,استخاره با قرآن دفتر بهجت,استخاره به قران بهجت,استخاره با قرآن آنلاین بهجت,روش استخاره با قرآن بهجت,استخاره بله یا خیر با قرآن,استخاره بله یا خیر تاروت,استخاره بله یا خیر سریع,استخاره بله يا نه,استخاره قرآنی بله یا خیر,فال استخاره بله یا خیر,استخاره جواب بله یا خیر,استخاره آنلاین بله یا خیر,استخاره ی بله یا خیر,استخاره ازدواج با اسم,استخاره ازدواج انلاین,استخاره ازدواج با قران,استخاره ازدواج بهجت,استخاره ازدواج با اسم دو طرف,استخاره ازدواج با حروف ابجد,استخاره ازدواج نی نی سایت,استخاره ازدواج واقعی,استخاره ازدواج ابجد,استخاره ستاره ازدواج,استخاره ستاره آنلاین,استخاره ستاره ها,استخاره ستاره بخت,استخاره ستاره گورانی,استخاره باقران ستاره,استخاره اینترنتی ستاره,استخاره به قران ستاره,استخاره جفت بودن ستاره

استخاره با کاغذ چگونه است :

در استخاره‌ با کاغذ یک شیوه این است که دو کلمه «اِفْعَل» (انجام بده) و «لا تَفْعَل» (انجام نده) بر دو ورقه نوشته‌ می‌شود و استخاره‌‌کننده‌ با به‌جای‌ آوردن‌ آدابی‌ خاص‌ یکی‌ از آن‌ دو را برمی‌دارد و به‌ مقتضای‌ آن‌ عمل‌ می‌کند.

ابن ادریس حلی احادیث استخاره‌ با کاغذ را غیرمعتبر دانسته است

اما شهید اول دیدگاه او را با این‌ استدلال که استخاره با کاغذ نزد امامیه مشهور است، رد کرده است.

استخاره با تسبیح چگونه است :

استخاره با تسبیح هم از جمله به این صورت انجام می‌شود:

پس‌ از خواندن‌ هریک از سوره‌های حمد(حداقل سه مرتبه و اگر نشد یک مرتبه) و قدر ده مرتبه و نیز خواندن دعایی‌ مخصوص‌ یک‌ قبضه‌ از تسبیح یا تعدادی سنگریزه را جدا کرده‌ و دوتا دوتا می‌شمریم. اگر بازمانده‌ زوج بود، کار مورد نظر را انجام می‌دهیم و اگر فرد بود آن را ترک می‌کنیم یا بالعکس.

به گفته شهید اول، سند استخاره‌ به‌ عدد(تسبیح یا سنگریزه) به رضی الدین آبی می‌رسد.

البته سید ابن طاووس‌ سند آن را به ائمه باز گردانده‌ است‌.

و به گفته صاحب جواهر (۱۲۰۲-۱۲۶۶ق)، در زمان او علما به این شیوه استخاره می‌کردند.

مشروعیت استخاره

پیش از اسلام، نوعی از استخاره به‌نام استقسام به ازلام رایج بود که به‌وسیله تیرِ کمان انجام می‌شد.

شیخ شلتوت عالم اهل سنت، با استناد به آیه ۳ سوره مائده که در آن استقسام به ازلام حرام اعلام شده، استخاره را مصداق نهی این آیه دانسته و آن را عملی نامشروع شمرده است

اما صافی گلپایگانی میان استسقام و استخاره تفاوت قائل شده، نظر شیخ شلتوت را رد کرده و برای استحباب استخاره به روایات متعددی استناد کرده است.

آداب و شرایط استخاره گرفتن :

برای‌ استخاره، آداب و شرایطی بیان‌ شده که برخی از آنها به‌شرح زیر است:

مباح‌بودن کاری که برای آن استخاره می‌شود: استخاره برای رفع تردید در کارهای مباح است، نه در کارهای خیر.

استخاره برای خود: به‌گفته علامه مجلسی حدیثی نیست که در آن شخصی به‌وکالت از دیگری استخاره کرده باشد. بنابراین سزاوارتر آن است که هرکس برای خودش استخاره کند.

البته او همچنین از سید ابن طاووس نقل کرده که استخاره برای دیگری را جایز می‌دانست.

استخاره پس از مشورت: یعنی پیش از استخاره مشورت شود و اگر نتیجه نداد سراغ استخاره رفت.

مکان استخاره: از نظر شهید اول بهتر است که استخاره با دعا در مسجد و حرم‌ها باشد.

در برخی روایات از استخاره در حرم امام حسین(ع) سخن آمده است.

زمان: فیض کاشانی در کتاب تقویم المحسنین برای استخاره به قرآن، در هر روز هفته ساعاتی را ذکر کرده است؛‌ اما گفته است ساعات مذکور بین اهل‌ایمان شهرت دارد و در احادیث نیامده است.

به‌گفته صاحب‌جواهر، برای نماز استخاره زمان خاصی وجود ندارد.

البته درباره استخاره به قرآن نقل شده که وقت نماز انجام شود.

عمل به استخاره: عمل به استخاره الزام شرعی ندارد، اما بهتر است به آن عمل شود.

خواندن دعاهای مخصوص و قرائت برخی از سوره‌های قرآن و فرستادن صلوات نیز از آدابی است که پیش از استخاره سفارش شده است.

استخاره‌های معروف

برخی از استخاره‌های معروف عبارت‌اند از:

استخاره‌های محمدعلی شاه قاجار: او برای امور مختلف از جمله به‌توپ بستن مجلس شورای ملی در سال ۱۲۸۷ش و تبعید برخی از افراد استخاره می‌کرد.

استخاره ناصرالدین شاه برای قبول حاکمیت ایران بر هرات در سال ۱۲۹۶ش دولت انگلیس تصمیم گرفت برای مدتی نامعلوم حاکمیت هرات را به ایران بازگرداند،

ناصرالدین شاه پس از مشورت‌های زیاد به استخاره متوسل شد.

استخاره عبدالکریم حائری یزدی برای اقامت در قم: آیت‌الله حائری مؤسس حوزه علمیه قم، در ۱۳۴۰ق به قم رفت.

در این سفر شماری از علما و اهالی قم از وی خواستند تا در آنجا ساکن شود. او نخست تردید داشت، اما پس از اصرار علما، استخاره کرد و در قم ساکن شد.

استخاره بزرگان نجف برای ملاقربانعلی زنجانی: او ساکن زنجان بود و با مشروطه موافق نبود.

مشروطه‌خواهان می‌خواستند او را در تهران تحت‌نظر نگه دارند،

اما بزرگان نجف که طرف‌دار مشروطه بودند، استخاره کردند و براساس آن درخواست کردند که او را به عراق بفرستند.

‌ استخاره مهندس مهدی بازرگان برای پذیرش پیشنهاد دکتر مصدق برای ریاست هیأت مدیره خَلع ید از شرکت نفت بریتانیایی.

در کتاب «کندوکاوی درباره استخاره و تفأل» استخاره‌هایی از عالمان شیعی همچون شیخ انصاری، فیض کاشانی، شهید ثانی و سید ابن طاووس ذکر شده است.

کتاب های با موضوع استخاره :

کتاب‌های مستقلی‌ درباره استخاره نوشته شده است که کتاب استخاره اثر عیاشی و الاستخاره و الاستشاره نوشته زبیری شافعی را از نخستین آثار در این زمبنه دانسته‌اند.

برخی دیگر از کتاب‌ها درباره استخاره به‌شرح زیر است:

فَتحُ الأبواب بَینَ ذَوی الألباب وَ بَینَ رَبّ الأرباب فِی الإستخارات، تألیف سید بن طاووس (درگذشت ۶۶۴ق): در این کتاب که به‌زبان عربی نوشته شده مشروعیت استخاره و شیوه‌های مختلف آن بیان شده است.
«کندوکاوی درباره استخاره و تفأل»، نوشته ابوالفضل طریقه‌دار: در این کتاب روش‌های استخاره به مطلق، قلبی، مشورتی، استخاره با قرآن، کاغذ و تسبیح تقسیم شده است.

اِرشاد المُستَبصِر فی الاِستخارات، از سید عبدالله شُبَّر،
استخاره با قرآن، تألیف شیخ بهایی،
استخاره‌نامه، نوشته سید عبدالحسین لاری،
الاِثارة عن معانی الاِستخاره، اثر فیض کاشانی،
الاِستخارات، نوشته محمدحسین مرعشی شهرستانی،
الاستخارات، نوشته احمد بن عبدالسلام البحرانی،
الاستخاره من القرآن المجید و الفرقان الحمید، اثر میرزا ابوالمعالی کلباسی اصفهانی،
جواز الاِستقسام بالازلام و الاستخاره، تألیف لطف الله صافی گلپایگانی،
مَفاتیح‌الغیب در آداب استخاره، از محمدباقر مجلسی،
مِفاتح‌الغیب فی الاِستخاره و الاِستشاره، نوشته کفعمی.

,آداب استخاره,آداب استخاره با تسبیح,آداب استخاره برای ازدواج,آداب استخاره گرفتن,آداب استخاره آنلاین,اداب استخاره قران,آداب استخاره گرفتن با تسبیح,اداب استخاره باقران,اداب استخاره باتسبیح,آداب استخاره در مفاتیح الجنان,روش استخاره با تسبیح برای ازدواج,روش استخاره با تسبیح بهجت,روش استخاره با تسبيح,روش صحیح استخاره با تسبیح,بهترین روش استخاره با تسبیح,روش های استخاره با تسبیح,روش درست استخاره با تسبیح,روش استخاره با تسبیح هشت تایی,آداب استخاره ازدواج,آداب استخاره گرفتن با قرآن,اداب استخاره با قران,روش صحیح استخاره گرفتن با تسبیح,اداب استخاره با تسبیح,روش استخاره در مفاتیح الجنان,روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان,روش استخاره مفاتیح الجنان,روش استخاره با تسبیح در مفاتیح الجنان,روش استخاره با قرآن در مفاتیح الجنان,شرایط استخاره,شرایط استخاره با قرآن,شرایط استخاره ازدواج,شرایط استخاره مجدد,شرایط استخاره چیست,شرایط استخاره با تسبیح,شرایط استخاره گیرنده,شرایط استخاره گرفتن با قران,شرايط استخاره,شرایط استخاره دوباره,شرایط گرفتن استخاره با قرآن,شرایط استخاره با قران برای ازدواج,شرایط استخاره برای ازدواج,شرایط استخاره در ازدواج,شرایط گرفتن استخاره برای ازدواج,شرایط استخاره گرفتن چیست,شرایط شخص استخاره گیرنده,شرایط فرد استخاره گیرنده,روش استخاره با قرآن,روش استخاره با قرآن خوب و بد,روش استخاره با قرآن کریم,روش استخاره با قرآن اهل سنت,روش استخاره با قرآن در مفاتیح,روش استخاره با قران برای ازدواج,روش های استخاره با قرآن,طریقه استخاره با قران چگونه است,نحوه استخاره با قران چگونه است,روش انجام استخاره با قرآن,روش استخاره با تسبیح,روش استخاره با تسبیح برای ازدواج,روش استخاره با تسبیح بهجت,روش استخاره با تسبيح,روش صحیح استخاره با تسبیح,بهترین روش استخاره با تسبیح,روش های استخاره با تسبیح,نحوه استخاره با تسبيح,نحوه صحیح استخاره با تسبیح,نحوه انجام استخاره با تسبیح,روش استخاره گرفتن در مفاتیح الجنان,چگونگی استخاره با قرآن کریم,نحوه استخاره با قران مجید,روش استخاره در مفاتیح,روش استخاره مفاتیح الجنان,روش استخاره مفاتیح,روش استخاره با تسبیح در مفاتیح الجنان,روش استخاره با تسبیح در مفاتیح,روش استخاره با قرآن در مفاتیح الجنان,روش استخاره در مفاتیح الجنان,روش استخاره قران,روش استخاره با قران خوب و بد,روش استخاره با قران کریم,روش استخاره از قران,روش استخاره به قران,روش استخاره با قران چگونه است,روش گرفتن استخاره قرانی,روش استخاره گرفتن با قران,روش انجام استخاره با قران,روش استخاره به قرآن,نحوه استخاره به قرآن,طریقه استخاره به قران,روش استخاره اهل سنت,طریقه استخاره اهل سنت,نحوه استخاره اهل سنت,روش نماز استخاره اهل سنت,روش استخاره در اهل سنت,روش صحیح استخاره اهل سنت,طریقه استخاره گرفتن اهل سنت,نحوه استخاره در اهل سنت,نحوه نماز استخاره اهل سنت

برگرفته از سایت ملکوتی ها

*******************************

بازنشر : سایت دعا 786 سایت بزرگ ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی