دعای قرآنی رفع سنگینی قلب و برطرف شدن سیاهی و قساوت قلب

طلسم و دعای مجرب رفعن سنگینی و سیاهی و قساوت قلب در سایت دعا 786

در این پست از سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب doa786.com دعای قرآنی رفع سنگینی قلب و برطرف شدن سیاهی و قساوت قلب را قرار دادیم . ذکر و دعای قرآنی مجرب برای درمان سیاهی و قساوت قلب و رفع سنگینی قلب در سایت دعا 786 …

,سنگینی قلب,سنگینی قلب در بارداری,سنگینی قلب و درد دست چپ,سنگینی قلب موقع خواب,سنگینی قلب در کرونا,سنگینی قلب و کرونا,سنگینی قلب بعد از غذا,قلبم سنگینی میکنه,علت سنگینی قلب,علت سنگینی قلب چیست,احساس سنگینی قلب در بارداری,علت سنگینی قلب هنگام خواب,سنگینی قلب هنگام خواب,احساس سنگینی قلب در کرونا,قلبم سنگینی میکنه نی نی سایت,چرا قلبم سنگینی میکنه,قلبم احساس سنگینی میکنه,یه چیزی رو قلبم سنگینی میکنه,عکس نوشته قلبم سنگینی میکنه,علت سنگینی قلب و تنگی نفس,علت سنگینی قلب چیه,علت سنگيني قلب,علت سنگيني قلب چيست,علت سنگینی قلب در شب,علت سنگینی قلب در بارداری,درمان سنگینی قلب در طب سنتی,علت احساس سنگینی قلب چیست,علت سنگین شدن قلب چیست,دلیل سنگینی قلب چیست,علت سنگینی روی قلب چیست,علت سنگینی در قلب چیست,علت احساس سنگینی در قلب چیست

دعای قرآنی رفع سنگینی قلب و برطرف شدن سیاهی و قساوت قلب

دعای درمان سنگینی قلب,دعای رفع سیاهی قلب,دعای رفع قساوت قلب,دعای برطرف شدن سنگینی قلب,دعای از بین رفتن سیاهی قلب,طلسم قوی و مجرب رفع سنگینی قلب

دعای قرآنی رفع سنگینی قلب و برطرف شدن سیاهی و قساوت قلب

قساوت قلب یا سنگدلی، از رذایل اخلاقی است.

به عقیده برخی مفسران این صفت در قرآن به ابوجهل و برخی از قوم یهود نسبت داده شده است.

به باور برخی، قساوت قلب دارای مراتب است. موضع‌گیری در برابر خداوند و پیامبران، غفلت از یاد خدا، پیمان‌شکنی، خوردن مال حرام و اصرار بر گناه از عوامل قساوت قلب شمرده شده است.

برخی پرهیز از غفلت، یاد خدا، قرائت قرآن، محبت به اولیای الهی، یاد مرگ و اقرار به گناه را به عنوان روشی برای درمان سنگدلی معرفی کرده‌اند.

قساوت قلب به معنای رفتن نرمی، رحمت و خشوع از دل است و در فارسی از آن تعبیر به سنگدلی می‌شود

در اصطلاح به دل‌هایی که نور هدایت در آن‌ها نفوذ نمی‌کند و در برابر آن تسلیم نمی‌شود، «قاسی القلب» گفته می‌شود.

همچنین به دل‌هایی که با دیدین صحنه‌های دردناک و شنیدن سخنان رقت‌آور متاثر نمی‌شوند، قساوتمند گفته می‌شود.

طبرسی نیز قساوت قلب را به معنای پست و فاسدبودن قلب می‌داند

حضرت عیسی(ع) سنگدلی را از شدیدترین نوع بیماری‌ها می‌داند.

همچنین شهید مطهری معتقد است عقوبتی بالاتر از قساوت قلب وجود ندارد.

در کتاب اخلاقی المحجة البیضاء در برخی از مباحث، از جمله شرح فضیلت گرسنگی،مال حرام، ادب باطن، و توصیف دنیا از قساوت قلب سخن به میان آمده است.

همچنین در کتاب اصول کافی بابی به نام قساوت قلب وجود دارد.

کلمه قساوت قلب و مشتقات آن در شش آیه از قرآن بکار رفته است.

در آیه ۲۲ سوره زمر، شرح صدر در مقابل قساوت قرار گرفته است.

ابوالفتوح رازی معتقد است در این آیه منظور از «فویل للقاسیة: وای بر سنگدلان» ابوجهل است.

خداوند در سوره بقره آیه ۷۴ سنگدلی را به برخی از یهودیان، به دلیل دیدن معجزات و تسلیم نشدن در برابر خداوند، نسبت داده و آن را به عنوان نوعی عذاب و کیفر معرفی کرده‌است.

برخی قساوت قلب را از علائم آخر الزمان معرفی کرده‌اند.

همچنین فاطمه صغری دختر امام حسین(ع) در خطبه‌ای که پس از شهادت پدرش در کوفه خوانده‌ است؛ مردم کوفه را گرفتار قساوت قلب معرفی کرده است.

قرآن، موضع‌گیری و جدال در برابر انبیاءالهی را علت سنگدلی قوم بنی اسرائیل دانسته است.

کتاب مقدس ضمن توصیه به مجهز شدن به سلاح‌های خدا در برابر ابلیس، سلطه شیطان بر انسان را موجب قساوت قلب می‌داند.

امام باقر(ع) یکی از عوامل سنگدلی را غفلت از یاد خدا دانسته‌اند.

همچنین دور ماندن از تعالیم انبیاء و ادیان الهی، پیمان‌شکنی، اصرار برگناه، آرزوهای طولانی، ثروت فراوان، زیاده گویی، پرخوری، خوردن مال حرام، حرص دنیا، خاک‌ریختن بر قبر خویشاوندان، خوردن خون و قصابی کردن از جمله عوامل قساوت قلب شمرده شده‌اند.

به باور برخی ذکر گفتن بدون توجه نیز باعث قساوت قلب می‌شود.

درمان قساوت قلب :

عالمان اخلاق قساوت را قابل درمان می‌دانند اما معتقدند درمان آن آسان نیست.

ملا احمد نراقی معتقد است انجام دادنِ مداومِ کارهایی که قلب را مهربان و نرم می‌کند این بیماری را به تدریج درمان می‌کند.

آیةالله دستغیب نیز معتقد است برای درمان قساوت قلب باید ابتدا عوامل ایجاد قساوت قلب را ترک نمود و بعد به آنچه در روایات درباره درمان سنگدلی آمده عمل کرد.

پیامبر اسلام(ص)، اشک‌ نداشتن چشم را از علامت‌های قساوت قلب شمرده و سرپرستی یتیم و مهربانی با او را باعث برطرف شدن سختی قلب دانسته‌ است.

همچنین پرهیز از غفلت و یاد خداوند، قرائت قرآن، محبت به اولیای الهی، یاد مرگ و اقرار به گناه در درمان سنگدلی موثر است

راهکارهای برطرف کردن قساوت قلب و ایجاد نرمی :

یکی از این عوامل کشیدن دست نوازش بر سر یتیمان است

پیامبر(ص) می فرماید:

«اگر می خواهید قلبتان نرم شود، با ایتام بنشینید و دست نوازش بر سر آنان بکشید»

امام عسکری(ع) فرمودند:

«در عصر غیبت شیعیان ما که از امام خود به دور افتادند، ایتام آل محمد(ص) هستند، علما و دانشمندانی که در این عصر ولایت تبیین می کنند، قرآن و عترت را ترویج و تفسیر می کنند و شبهات طرح شده دشمنان بر علیه شیعه را دفع می کنند، کفیل این ایتام هستند».

یک نوع یتیم نیازمند غذا و لباس است و یک نوع یتیم نیز نیازمند خوراک فکری است که امروز در عصر غیبت مواجه با یتیمانی هستیم که نیازمند خوراک فکری در برابر شبهات مختلف دشمن هستند و این وظیفه حوزه های علمیه و دانشمندان است که در این زمینه فعالیت کنند.

دومین راهکار تفکر در آیات و نشانه های خداوند از جمله وجود امام زمان (عج) است

در روایت و ادعیه از امام زمان (عج) به عنوان آیت الله العظمی تعبیر شده است و ایشان بزرگترین آیه الهی است که تفکر این آیات الهی موجب نرمی قلب می شود.

سومین راهکار نرمی قلب و پیشگیری از ابتلای آن بخ قساوت، یاد مرگ است

قساوت قلب به دلیل فراموش کردن مرگ است چنان که پیامبر(ص) می فرمایند: «اگر فردی در شبانه روز 20 مرتبه یاد مرگ کند، این انسان غافل نیست و با شهدا محشور می شود».

چهارمین عامل در رفع قساوت قلب، همنشینی با علما است :

این از آرزوهای جبرائیل است و امروز بزرگترین عالِم در مُلک و ملکوت، وجود مقدس امام زمان (عج) است که می توان با ایجاد سنخیت و تلاش برای شبیه شدن به ایشان، با آن حضرت(عج) همنشین شد.

پنجمین عامل در پیشگیری و رفع این قساوت، قرائت قرآن است :

همانگونه که اشعه ماورای بنفش در اشیاء نفوذ می کند، آیات قرآن نیز در دل و جان ما و حتی جسم نفوذ کند و آن را نورانی کرده و قساوت قلب را برطرف می کند. باید توجه داشت انس با قرآن صامت انس با قرآن ناطق یعنی امام عصر(عج) را نیز در پی دارد.

ششمین عامل در رفع قساوت قلب، ذکر خداوند است :

انواع ذکر زبانی، ذکر قلبی و ذکر عملی را شامل می شود، ذکر زبانی مثل گفتن «الحمدلله» و «سبحان الله»

ذکر قلبی داشتن یاد خدا در دل و در نهایت ذکر عملی یعنی زمانی که فرد به گناهی رسید، ترمز نفس را بگیرد و متوقف شود و یا به واجبی رسید، سرعت بگیرد.

هفتمین عامل در پیشگیری و رفع قساوت قلب ذکر اهل بیت(ع) به ویژه امام زمان(عج) :

در روایت آمده: «إنَّ حَدِیثَنا یُحْیِی القُلُوبَ؛ به‌راستی که حدیث ما دل‌ها را زنده می‌کند.» یاد ائمه اطهار(ع) و احادیث آنها دل را نورانی می کند.

استغفار را هشتمین عامل در پیشگیری و رفع قساوت قلب:

استغفار به نوعی همان سمباده برای قلب است که در روایت به عنوان محو کننده گناه معرفی شده است یعنی همان طور که لکه های کثیف روی لباس باید توسط مایع های سفید کننده برطرف شود، لکه های سیاه گناه روی قلب نیز با سفیدکننده اسغفار برطرف می شود.

,معنی قساوت قلب چیست,عوامل قساوت قلب چیست,علت قساوت قلب چیست,داروی قساوت قلب چیست,قساوت قلب نشانه چیست,راه درمان قساوت قلب چیست؟,منظور از قساوت قلب چیست,قساوت قلب چیست و چگونه پیدا میشود,قساوت قلب یعنی چه,قساوت قلب یعنی چه دینی دوازدهم,عوامل قساوت قلب در قرآن,آیات قساوت قلب در قرآن,درمان قساوت قلب در قرآن,داروی قساوت قلب در قرآن,عوامل قساوت قلب در روایات,قساوت قلب روایات,درمان قساوت قلب در روایات,سنگینی قلب,سنگینی قلب در کرونا,سنگینی قلب و درد دست چپ,سنگینی قلب در بارداری,سنگینی قلب موقع خواب,سنگینی قلب هنگام خواب,سنگینی قلب و تپش,سنگینی قلب بعد از غذا,قلبم سنگینی میکنه,علت سنگینی قلب,سنگینی قلب و کرونا,علت سنگینی قلب در بارداری,احساس سنگینی قلب در بارداری,علت سنگینی قلب هنگام خواب,سنگینی نفس و تپش قلب,سنگینی معده و تپش قلب,سنگینی سر و تپش قلب,سنگيني قفسه سينه و تپش قلب,تپش قلب و سنگینی دست چپ,قلبم سنگینی میکنه نی نی سایت,چرا قلبم سنگینی میکنه,قلبم احساس سنگینی میکنه,یه چیزی رو قلبم سنگینی میکنه,قلبم سنگین میشه,عکس نوشته قلبم سنگینی میکنه,علت سنگینی قلب و تنگی نفس,علت سنگینی قلب چیه,علت سنگيني قلب چيست,علت سنگین قلب,علت سنگینی روی قلب,علت احساس سنگینی قلب,علت سنگینی در قلب

برگرفته از سایت ملکوتی ها

*******************************

بازنشر : سایت دعا 786 سایت بزرگ ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.