معنی اسم اعظم القدوس از اسماء الله,خواص و فضیلت اسم القدوس

اسم اعظم القدوس به معنی مقدس از اسماء الله خداوند در سایت دعا 786

در این پست از سایت ذکر و دعا و تعبیر خواب doa786.com 99 معنی اسم اعظم القدوس از اسماء الله,خواص و فضیلت اسم القدوس را قرار دادیم . یکی دیگر از اسماء الله و اسم های اعظم خداوند تبارک و تعالی اسم القدوس می باشد . معنی و مفهوم اسم القدوس یعنی مقدس و پاک و منزه و بدون عیب و نقص که از صفات خداوند می باشد و گفتن اسم القدوس خواص و فضیلت فراوانی دارد که در ادامه مطلب سایت دعا 786 اشاره کردیم …

,اسم القدوس,اسم القدوس في المنام,اسم القدوس في القران,اسم القدوس الله,اسم القدوس النابلسي,القدوس اسم من اسماء الله,اسم الله القدوس معناه,تفسير اسم القدوس في المنام,شرح اسم القدوس,اسم الله القدوس للاطفال,اسم الله القدوس في المنام,اسم عبد القدوس في المنام,تفسير اسم الله القدوس في المنام,معنى اسم عبد القدوس في المنام,تفسير رؤية اسم الله القدوس في المنام,معنى اسم القدوس في المنام,تفسير اسم قدوس في المنام,ما معنى اسم قدوس في المنام,اسم الله القدوس في القران,كم مرة ذكر اسم القدوس في القران,كم مره ذكر اسم الله القدوس في القران,كم ذكر اسم القدوس في القران,كم مرة ورد اسم القدوس في القران,اسم قدوس الله,اسم الله القدوس النابلسي,اسم الله القدوس الكلم الطيب,اسم الله القدوس شبكة الالوكة,اسم الله القدوس حازم شومان,القدوس اسم من اسماء الله تعالى ومعناه,القدوس اسم من اسماء الله الحسنى,القدوس اسم من أسماء الله الحسنى معناه,هل القدوس اسم من اسماء الله,معنى اسم القدوس من اسماء الله الحسنى,معنى اسم القدوس من اسماء الله,هل اسم القدوس من اسماء الله الحسنى,ما معنى اسم القدوس من اسماء الله الحسنى,القدوس اسم من أسماء الله الحسنى فما معنى القدوس إسألنا,تفسير اسم السلام في المنام,تفسير اسم العزيز في المنام,معنى اسم السلام في المنام,تفسير اسم عبد السلام في المنام للمتزوجة,تفسير اسم عبد السلام في المنام للعزباء لابن سيرين,تفسير اسم عبد العزيز في المنام,تفسير اسم عبد السلام في المنام,تفسير اسم الله السلام في المنام,شرح اسم الله القدوس,شرح اسم الله القدوس للاطفال,شرح اسم الله القدوس للنابلسي,شرح معنى اسم الله القدوس,شرح اسم قدوس,شرح اسم الله القدوس النابلسي,شرح اسم الملك القدوس,معنى اسم الله القدوس للاطفال

معنی اسم اعظم القدوس از اسماء الله,خواص و فضیلت اسم القدوس

آثار و برکات اسم القدوس,معنی و مفهوم اسم القدوس,شرح کامل اسم القدوس,القدوس از اسماء الله الحسنی,گفتن ذکر القدوس,القدوس یعنی پاک و منزه و بدون عیب

معنی اسم اعظم القدوس از اسماء الله,خواص و فضیلت اسم القدوس

القدوس: مقدس

لفظ «قدوس» در قرآن دو بار به عنوان وصف خدا وارد شده است:

1. «هُوَ اللّهُ الَّذِى لا إِلهَ إِلاّ هُوَ المَلِكُ القُدُّوسُ السَّلامُ المُؤْمِنُ المُهَيْمِنُ العَزِيزُ الجَبّارُ المُتَكَبِّرُ سُبْحانَ اللّهِ عَمّا يُشْرِكُونَ».(حشر/23)

«او است خدايى كه جز او خدا نيست، فرمانرواى منزه و بى عيب، ايمنى بخش، حافظ و نگهبان، قدرتمند، خودمختار، بزرگوار، منزه است خدا از آنچه براى اوشريك قرار مى دهند».

2. «يُسَبِّحُ للّهِ ما فِى السَّمواتِ وَ ما فِى الأَرْضِ المَلِكِ القُدُّوسِ العَزيزِ الحَكيمِ».(جمعه/1)

«تنزيه مى كند خدا را آنچه در آسمانها و زمين است، فرمانرواى منزه، قدرتمند وحكيم».

اكنون بايد ديد معنى قدوس چيست؟

با توجه به آياتى كه مشتقاتى از ماده اين كلمه در آنها آمده مى توان گفت: معناى آن پاكى از آلودگى هاى ظاهرى و باطنى است چنان كه مى فرمايد:

«إِذْ ناداهُ رَبّهُ بِالوادِ المُقَدَّسِ طُوى».(نازعات/16)

«آنگاه كه پروردگارش او را در سرزمين مقدس “طوى” صدا كرد».

و نيز مى فرمايد:

«…فاخْلَعْ نَعْلَيْكَ إِنَّكَ بِالوادِ المُقدَّسِ طُوى».(طه/12)

«كفشهاى خود را بيرون آر، تو در سرزمين مقدس “طوى” هستى».

از آنجا كه كفش غالباً آلوده است، و «طوى» يك مكان مقدسى مى باشد، دستور مى دهد كه حضرت موسى (عليه السلام) كفشهايش را در آورد.

اكنون كه روشن شد اين لفظ به معنى طهارت و پاكيزگى است بايد متعلق آن را از قراين موجود در كلام به دست آورد، مثلاً: فرشتگان به هنگام آفريدن آدم به خدا چنين خطاب كردند: «…وَ نَحْنُ نُسَبِّحُ بِحَمْدِكَ وَ نُقَدِّسُ لكَ…».(بقره/30) «ما تو را با ستايش تنزيه مى كنيم، و تو را پاكيزه مى شماريم».

از آنجا كه متعلق تقديس، ذات خدا است طبعاً مقصود تنزيه خدا از شريك و مثل خواهد بود. از اين بيان مى توان استفاده كرد كه تمام صفات سلبى خداوند شاخه هاى اين وصف عمومى هستند.

متكلمان صفات سلبى را چنين بيان كرده اند:

1. نظير و همتايى ندارد و يگانه است.

2. جسم نيست و در جهتى قرار نگرفته، براى چيزى محل واقع نشده و در چيزى حلول نكرده، با چيزى متحد نشده است.

3. ذات او محل حوادث نيست.

4. لذت و الم به ذات او راه ندارد.

5. او ديده نمى شود.

6. كنه ذات او بر كسى معلوم نيست.

7. جوهر و عرض نيست.

متكلمان براى نفى اين گونه صفات، اقامه برهان كرده اند، و همگى مصاديق اسم «قدوس» مى باشند.

گاهى سؤال مى شود كه چرا در قرآن پس از اسم «ملِك» اسم «قدّوس» آمده است؟

شايد علت آن اين باشد كه متبادر از «ملِك» در اذهان مردم، قدرتمندانى هستند كه گهگاهى از طريق ظلم و چپاول به حكومت خود دوام مى بخشند، و در برخى از آيات اين نوع عمل زشت پادشاهان وارد شده است، مثلاً ملكه سبا به وزيران خود مى گويد: «…إِنَّ المُلُوكَ إِذا دَخَلُوا قَرْيَةً أَفْسَدُوها وَجعَلُوا أَعِزَّةَ أَهْلها أَذِلَّة».(نمل/34) «پادشاهان هرگاه وارد شهرى شوند آنجا را ويران كرده و عزيزان را ذليل مى كنند».

و در جاى ديگر مى فرمايد: «…وَ كانَ وَرائهُمْ مَلكٌ يَأْخُذُ كُلَّ سَفِينَة غَصْباً».(كهف/79) «در پيشاپيش آنها فرمانروايى بود، كه كشتى ها را ضبط و مصادره مى كرد».

قرآن با آوردن لفظ «القدوس» پس از اسم «الملِك» مى رساند كه سيره اين ملك با ديگر ملك ها كاملاً متفاوت است، اين فرمانروا از همه نقص‌ها و كاستي‌ها منزه است. اين نكته اى است كه به نظر ما رسيد، ممكن است نكته اى ديگر نيز داشته باشد.

عدد ابجدی: 170

القدوس به معنای پاک و منزّه از عیوب و نقایص است و شایسته ترین تفسیر این اسم (قدّوس) آن است که به کسی که منزّه و پاک باشد از وصف این و آن. چه هر چه را مخلوق کمال داند نسبت به حق جل شانه نقص باشد.

«شیخ بُرسی»(ره) فرموده است:

هر کس این اسم را صدبار بخواند باطن او از رذایل پاک می شود و در بعضی از رسایل است که هر کس این نقش را که متعلّق به این اسم است همراه خود دارد آثار صفا و ثبات بر نفس او ظاهر می شود:

42

47

36

45

37

44

39

50

43

38

49

40

48

41

46

35

 

و در بعضی کتب است که هر کس در هر روزی هفده مرتبه این اسم را بخواند دل او صافی گردد و از وسوسه و مکر غمّازان ایمن گردد و هر کس این لوح را بر خاتمی نقش کند در حالی که بخور می سوزاند و آن خاتم را با خود دارد و روی به هر کار که آورد ملائکه او را امداد کنند و تمام مقاصد او برآورده شود:

ق
35

د
48

و
45

س
42

س
46

ق
41

د
36

و
47

د
40

ق
43

س
50

و
37

و
49

س
38

ق
39

د
44

 

مفهوم القدّوس

این واژه از اسمای خداوند به معنی «پاکیزه از هر عیبی» می باشد که در قران کریم دو مرتبه بعد از اسم “مَلِک” به کار رفته است. این اسم یکی از اسمای تنزیهّیه ی خداوند می باشد که تنزیه آن شدیدتر از اسم «سبّوح» است. “امام محمّد غزالی” بر این اعتقاد است که نباید در تفسیر اسم “قدّوس” پاک بودن خداوند از عیبها و نقص ها منظور گردد، زیرا شأن خداوند از چنین اعتباری بالاتر است؛ از همین رو مثلاً صحیح نیست که در وصف پادشاه یک کشور گفته شود وی خیّاط و کیسه کش حمام نیست، چه با وصف شخص مهمّی به این گونه اوصاف، در واقع مرتکب اسائه ی ادب گشته ایم؛ از همین رو وی می گوید در اسم “قدّوس” ما خداوند را از مرتبه ی کمالات مشترکه ی بین ممکنات و واجب الوجود تنزیه می کنیم، یعنی با به کار بردن این اسم ما بر این اعتقادیم که خداوند متعال، عالِم، قادر، مرید(صاحب اراده) و … است ولی نحوه ی عالِمیّت، قادریّت و مریدیت (صاحب اراده بودن) افق نوع این صفات در فراسوی فهم ماست. چه این که ما تمام این صفات را با اضدادشان می شناسیم.

“خدا منزّه است و از آنچه وصف می کنند برتر است”. «انعام/100»

“خدا را چنان که سزاوار شناختن اوست، نشناختند”. «انعام/91»

در آیه ی 23 سوره ی حشر؛ ویژگیهایی از قبیل حاکمیّت خداوند و شؤون این حاکمیت همچون «قُدّوس» و سلام و مؤمن و جبّار و متکبّر، مطرح می باشد، که با توجّه به معانی آنها، همه از ویژگیهای این حاکمیّت مطلقه ی الهی است.

نویسنده: ملاحبیب الله شریف کاشانی
مترجم و شارح: استاد محمّد رسول دریایی

 

,ذکر القدوس,ذكر القدوس,خواص ذکر القدوس,ذکر صبوح القدوس,ذکر سبحان القدوس,ذكر سبحان الملك القدوس,ذکر یا ملک القدوس,ذكر اسم الله القدوس,ذکر سبوح القدوس,معنی ذکر القدوس,فوائد ذكر القدوس,كم مرة ذكر القدوس,خواص ذکر سبوح القدوس,خواص ذکر یا ملک القدوس,ذکر سبوح القدوس رب الملائكه والروح,ذکر سبحان القدوس ربنا القدوس,فواید ذکر سبحان القدوس,قول سبحان الملك القدوس بعد الوتر,قول سبحان الملك القدوس بعد صلاة الوتر,قول سبحان الملك القدوس رب الملائكة والروح,فضل قول سبحان الملك القدوس,صحة قول سبحان الملك القدوس بعد الوتر,فضل قول سبحان الملك القدوس بعد الوتر,صحة قول سبحان الملك القدوس,حديث قول سبحان الملك القدوس بعد الوتر,سنة قول سبحان الملك القدوس,فوائد ذكر اسم الله القدوس,فضل ذكر اسم الله القدوس,كم مره ذكر اسم الله القدوس في القران,كم مره ذكر اسم الله القدوس,ايه ذكر فيها اسم الله القدوس,الايات التي ذكر فيها اسم الله القدوس

برگرفته از سایت ملکوتی ها

*******************************

بازنشر : سایت دعا 786 سایت بزرگ ذکر و دعا و فال و تعبیر خواب و باستان شناسی

ارسال یک پاسخ

آدرس ایمیل شما منتشر نخواهد شد.